Wednesday 14 December 2011

Mengembara

Entry fatt yang nie buat aku terpanggil untuk tulis entry ni..entri die mmg menyengat dan pujian harus diberikan sebab die berjaya provoke org. Bile korg bace komen2 org dalam entri tu korg akan tau betape berjayanye provocation die..syabbass bette..tulisan dia mmg menyentuh jantung ko.

Yes.. mengembara..aku rase sume org ade cita2 dan perasaan ingin melakukan yang ini. Sebab kite tahu betapa seronok bile kite dapat jelajah tempat org. Tengok sesuatu yang tak pernah lihat. Buat sesuatu yang x pernah buat. Makan sesuatu yang x pernah dimakan.

Tapi, aku rasa..rule of thumb nye adalah 'bende baru'. Its all about trying out new thing. The same feeling that a toddler will have when they are first time wearing their shirt on their own. The same adrenaline rush when u first bake a cake of your own. Similar feeling. Mencuba menda baru adelah sesuatu yang mengujakan. Apetah lagi pergi suatu tempat yang baru, jumpe org yang baru, dan buat perkara baru. It's like having all sort of topping displayed on top of all sort of flavor of tutti frutti ice cream. Get it? Good!

Tapi bile kite dah banyak kali pergi tempat yang sama dan buat mende yang same, ia dah x mengujakan lagi. Dah boring. Unless, kite pegi tempat yang same untuk buat mende yang lain. Contoh, hari tu pegi Pulau Perhentian, tapi pegi snorkeling je..tapi next year, g tempat yang sama tapi kali ni diving pulak. That'll be different. Sbb ade something yang mengujakan walau berada di tempat yang sama.

Sebab tu aku kalau boleh akan elakkan buat second trip ke tempat yang sama. Sebab, bagi aku, satu, bazir masa, masa yang ade tu patut nye dah boleh cover tempat lain, plus, ko dah tau ape ade kat situ, dan dah boleh expect dah feeling die cemane maka tiada keterujaan di situ. Dan kedua, bazir wang, mungkin kalau pon tempat yang ko pegi byk kali tu murah, tapi kalau ko sabar sket, pastu kumpul lagi duit 2, 3 bulan, mungken boleh pegi tempat yang baru yang lebih mengujakan.

Memang..bagi org yang x punya tiket student cam aku, mengembara ke europe country adalah hampir mustahil. Aku dapat jejak kaki ke europe pon sbb kakak aku blaja kat sana dan kebetulan ade peluang bawak mak aku pegi sana dan kakak aku pon plan vacay untuk kami sekeluarga. Maybe feeling dia lain sket compared to pegi ngn kawan2. Tapi mmg x kurang hebatnye. Dan, aku rase mmg hebat pon, sebab dapat nek Eiffel Tower, dan pegi Disneyland serta tgk tulips kat Keukenhof. Sounds cliche? Lantok le..kalau tempat2 tu x jadi buah mulut org skalipon, ia tetap bes. Btw, sbb tmpt tu bes la ia jadi buah mulut org kan? So, it's ok to be ordinary and dream of something cliche coz that something is worth to be cherish. Europe itself offers many things, dari environment, buildings, climate, people, lifestyle, and etc, everything is different from this part of the world. Different is different, other than ordinary, and of coz its something new. Sebab itu ia mengujakan. Dan apabila mengujakan, maka bende tu kompem akan menjadi buah mulut. So on and so forth.

Yang penting apa yang kite mahu buat. And have the courage to walk the walk. When we dream of something, we should put all of our effort to make it happen. Aku tau, menjadi sorg traveller pon bukan la sesuatu yg mudah. Byk pahit maung yang x diceritakan dalam travelog dan akan tersimpan rapi dalam ingatan blogger. Tapi, kalau itu yg kite mahu, we shud be enjoying every minute of the journey rite? Macam keje lah jugak, if we love what we do, we'll be enjoying every minute of it. Jadi, kalau begitu, kenangan pahit pon akan jadi manis kan?

Personally, aku sangat kagum dengan fatt, sbb die ade courage untuk pegi travel sorg (ni bukan bodek ke hape ke..aku cume menyatakan pendapat aku dalam blog aku sndiri)...tak ramai se tegar itu. Sbb mmg bukan senang. And it's not as fun as going with travel partner (provided that travel partner anda seorg yang fun..haha). Xder kawan berborak, xder kawan mengadu masalah. Aku rase aku belum ade keberanian itu. Aku pnah la jalan sorg2 kat Singapore (ni cerita aku update nnti mase update entri Singapore. Soon!). Tapi x bape nak bes la sbb xder teman nak borak walaupon kite free untuk buat ape dan pegi mane yang kite suke..

Sebab tu lah aku menghadapi masalah mencari travel partner yang sekepala. 'Sekepala' tu susah nak describe cemane. Tapi pokok utama adelah yang btul2 keen untuk travel. Sanggup berhabes wang, sanggup travel cheap, sanggup berjalan berkilo2, sanggup tanggung risiko, sanggup pikir, sanggup bagi idea, sanggup bekerjasama dan bertoleransi dan macam2 sanggup lagi la. Maksud keen adelah meletakkan pengembaraan sebagai satu priority. Sebab aku rase, i have enough of luxurious trip. I'm looking for exploration now. Aku nak jalan, tengok tempat org, dan be part of the society. Tapi, aku x berani nak buat sorg macam fatt. Jadi aku kene cari travel partner..huuuuuu.......masalah..masalah...

No comments:

Post a Comment